Fermentálj a jó bacikért

2021.06.24

Egyre több helyen találkozhatsz befőttesüvegekbe dunsztolt zöldségek fotóival az interneten, fermentálás címszóval. De miben is különbözik például az így télire eltett uborka a bolti bébiuborkától?

A fermentálás valójában erjedés, ami a zöldségek saját baktériumainak segítségével jön létre. A laktobacilusok a zöldség saját cukortartalmával lépnek reakcióba, majd tejsavvá alakítják azt. Innen a friss, üde ropogós, semmihez sem hasonlítható íz, mely teljesen más mint a bolti savanyú befőttöké.

Milyen jótékony hatással bírnak az így készült ételek?

A fermentált zöldségek nemcsak nagyon egészségesek, hanem rengeteg pre- és probiotikumokat tartalmaznak. Azt pedig bizonyára már mindenki tudja, hogy minden betegség a belekben kezdődik. Ugyanis a bélrendszerünk valójában a második idegrendszerünk. A központi idegrendszert és a belső (bél)idegrendszert az un. bolygóideg köti össze. Ezen keresztül a bélbaktériumok információt szállítanak a belekből az agyba. Ezért lehetséges az, hogy a beleinkben lakozó problémák befolyásolhatják a lelki állapotunkat, stresszt, szorongást, depressziót és akár autizmust okozva.

Ha rendszeresen fogyasztasz probiotikumokat tartalmazó ételeket, a beleidben megnő a jó baktériumok aránya, valamint olyan hormonok kezdenek termelődni, mint a szerotonin és a dopamin, melyek köztudottan a jó hangulatért felelősek.

Immunerősítő és lelki állapot jobbító hatásuk mellet fogyasztó hatással is bírnak. Amint túlsúlyba kerülnek a jó bacik benned, a káros ételek kívánása is garantáltan alább hagy majd.

(Figyelem, hisztaminintolerancia esetén nem javasolt a fermentált ételek fogyasztása!)

Tehát ha ép és erős immunrendszert szeretnél, mindenképp támogasd azt fermentált ételekkel.